AEROKLUB PRIEVIDZA


Novinky

16.02.2008

Rok 2008

.............­.............­.............­.............­..........

16.2.2008

Zabili sme prasa

Aerorest pre nás pripravil milé spestrenie zimného čakania na začiatok sezóny. Pravá zabíjačka svojou atmosférou utužila kolektív. Prispela k tomu domáca jabĺčkovica, hriatô, koláče, harmonika a samozrejme výdatná strava z toho úbohého ružového tvora.
Zopár fotiek >>

.............­.............­.............­.............­..........

02.04.2007

Archív 2007

.............­.............­.............­.............­.........

18.12.2007

Čo nové v Austrálii

Uz sa chystame spat, ale este som napisal par nesuvyslych viet o nasom dnesnom trapeni ktore sme si odsedeli s Tapuskom. Najvacsi problem nebol prelet, ale splnenenie zavazku voci bohu Termoskovi, ze ak doletime, tak na jeho zdravie vypijeme flasu whisky. podarilo sa, mozme zalahnut do postele.

---------

Dnes to bol brutal, starovali sme (miro + jano) ako 1. cca o 11,10, potom 30 min trapenia v miestnej termika, po odlete az do 13,30 vo vyske od 700 do 1300 m, potom to zacalo vyzerat, ze uz sa termoska zlutoval, ale za hodinu sme boli pri 2. otocaku vo vyske 300m nad terenom s rukou na vysuvani motora. nasledovalo zachranovanie sa nad miestnymi kopcekmi v 10m vetre (tocenie v rychlosti 120–160km, proste uplna fantazia), ale potom si to termoska konecne rozmyslel a na 2.ramene nam doprial rychlost 108 km/h a vysku az 2350m. od tial na rozhrani kumulov a modrej oblohy sme vyrazili na juh a zacali sme tusit, ze by z toho mohol byt pekny 3-ojuholnik 750km. po kazdom stupaku sme termoskovi slubovali nove obete a kedze mal dobry den, zacal spolupracovat. ked nam o 18,30 este chybalo 200 km do ciela, slubovali sme mu likvidaciu casti tekutych zasob z chladnicky. na poslednom otocaku (110 km do Corowy, vyska 1700m) sme boli o 19,18 hod a vtedy sme boli ochotni slubit mu cokolvek, a
k nam do cesty posunie este 2 stupaky. vyslysal nas, a tak sme po 9 hod a 32 minutach cca 15 minut po zapade slnka roztocili koleso o asfalt drahy 05. ak sa este niekto dalsi neprihlasi zajtra rano, tak sme dnes v australii dnes vyhrali. nebol to sice liter, ale na to, ze sme tu 1× a podmienky su od tych nasich trooosku ine (kto na slovensku kedy tocil otocak 327 km od miesta startu), nie je to az take najhorsie. ak sa nepodari liter zajtra, tak DUOTEAM Nr.2 (nastupuje 28.12.2007) bude mat mozno viac stastia a dosiahne este viac, ako sa podarilo nam jano, corowa, 17.12.2007

.............­.............­.............­.............­........

14.12.2007

Ďalší report z Austrálie

Tapuska ulial za jeden a tak som sa posadil za pc a napisal par nesuvislych viet o dalsom tyzdni na druhom konci sveta.

xxxxxxxxxx

Ako som pisal pred tyzdnom, tohtorocne australske pocasie sa sprava nezvcajne. Potvrdilo to hned nasledovny den 7. decembra. Na brifingu bolo pocasie vyhlasene na cely den za neletove (prechod frontu), ale uz o 13,00 svietilo slnko. Divotvornost pocasia potvdil aj piaty let duaca (8. decembra), ktory absolvovala posadka Miro + Jano v cistej termike. Ked pisem v cistej termike tak myslim pod tym absolutne cistu modru oblohu, nikde ani jedineho mracka, ani ziadna vaticka sa neukazala. Po vyse 6 hodinach z toho bola trat tvaru W dlha 446 km. Chybal jeden stupak, aby to bolo aspon za 500 – samozrejme ze zakony stareho Marphyho fungovali – ked sme to uz zabalili, tak na doklze bolo stupakov ako … Nasledovny den bol znova neletovy, od zapadu prechadzala dalsia fronta, takze sme sa venovali navsteve vojenskeho muzea a inym zabavam. Dalsi den (10.decembra) bolo pocasie opat rocnik 2007 – neskory zaciatok termiky, oblast na sever od Corowy bez mrakov a tak posadka T. Wala + Jano startovala az o 13,30. Po starte zamieril Duac na juh kde vo vzdialenosti cca 100 km bolo vidno naznak radov kumulov. Spociatku to bol boj proti silnemu vetru v cistej termike, takze prve 113 km dlhe rameno trvalo cca 2,5 hodiny. Potom konecne zacala Australia – rada kumulov smerom na zapad (Bendigo) a este aj cast trate spat do Corowy. Doklzovy stupak do vysky 1800 m sme tocili o 18,30 cca 70 km od Corowy a potom uz len sledovali, co pise LX. Vysledok bol znovu pod 500km. V utorok konecna nastalo australske pocasie. Bolo to vidno uz pri prichode na letisko, ked polovica vetronov bola pripravena uz pred briefingom. Aj ten bol iny ako zvycajne – nikto nevymyslal, nemal pripomienky, kazdy sa ponahlal co najskor do vzduchu. Posadka Miro + T. Wala namierila na sever,

1. otocak bol cca 290 km daleko, podmienky neboli celkom optimalne, bolo treba uhybat a hladat, stupania boli 1,5 – 2m/s zakladna do 1600m. So zvysujucou sa teplotou sa zakladna zvysila do 2000m. Cca 100 km po prvom otocaku na chvilu vypli termiku (Miro: boli tam stare zdochnute kumuly, ktore nedavali nic) takze sa bolo treba odrazit z 600 metrov, 50 km este vydrzat, ale potom okolo 16,00 to zacalo. Delfinovanie, stupaky cez 3 m/s a takto az cca 80 km juzne od miesta startu. Tam dobre pocasie koncilo a nasledoval navrat spat doplneny este dvomi otocakmi vzdialenymi cca 40 km od Corowy. See You to spocital na velmi peknych 892 km, co podla bodov bol druhy najhodnotnejsi vys
ledok dna v Corowe. Streda mala byt podla predpovede pocasia este lepsia. Spociatku to tak aj vyzeralo. Posadka Miro + Jano vyrazila na sever s umyslom zdolat povestny liter. Znovu sa vsak ukazalo, ze je treba mat skusenosti, aby bola zvolena optimalna trat. Na briefingu Francesko predpovedal zlepsovanie podmienok na severozapad od Corowy kde malo byt najviac kumulov v najvacsej vyske. Preto po 1. otocaku (340 km ceverneod Corowy) duac vyrazil smerom na JZ. Po uleteni dalsich 170 km bolo treba zmenit trat, skratit rameno a vydat sa smerom na vychod. Na rozdiel od predosleho dna sa podmienky zial nezlepsovali, ale naopak, termika slabla, kumuly klamali (radsej nebudem citovat autenticke komentare posadky, lebo mozno to citaju aj mladsie rocniky) a tak nebolo mozne pokracovat juzne od Corowy. Vysledkom bola 885 km dlha masla, teda prelet cez 3 otocne body. Zaciatok dnesneho dna bol rozpacity. Cast pilotov ani nepripravovala svoje vetrone a polovica z tych, ktori ich mali na starte ich po 2 hodinach cakania stiahla spat. Dovodom bola vrstva cirov ktora oslabovala termiku. Nemecki piloti ktori sem chodia na 3 mesiace ani nestartuju, ked nemaju sancu uletiet aspon 750 km. Posadka T.Wala + Jano startovala az ako posledna. Podmienky boli spociatku velmi dobre. Uz odletovy stupak mal zakladnu 2000m, na prvom ramene stacilo delfinovat alebo tocit 3–4m/s. 250 km severne od Corowy ale vysoka oblacnost zhustla, termika skoncila a zacal boj. V 450 m nad terenom uz bola roku na ovladaci vysuvania motora, ale termika este zabrala. O 90 km blizsie k miestu startu uz vsak nebolo inej moznosti, len sa zmenit z plachtarov na motorarov – najblizsie kumuly boli cca 30 km daleko a v cistom to nenosilo. Vysledkom bolo len 350 km plachtarskych kilometrov. Na to ze je dnes 13-teho to mohlo byt aj horsie. Uvidime co bude zajtra, pocasie by podla predpovede este malo vydrzat.

Jan Hrabovsky, Corowa 13.12.2007

.............­.............­.............­.............­........

6.12.2007

Report z lietania v Austrálii

Tohtorocne australske pocasie nie je to prave orechove. Ked sme sadali vo Viedni do A320, myslel som ze za tyzden nalietame viac (hodin nie kilometrovm), ako trva cesta v tej velkej plechovici, aby sa clovek dostal az ku klokanom. Zial, zatial je opak pravdou. Aj miestni rosnickari maju z toho hokej. Par prikladov – minuly piatok na rannom briefingu Francesko daval predpoved dazda na najblizsie tri dni. Ked sme mu povedali, ze ideme robit turistov do Sydney, este nam dal aj bedeker, aby sme vedeli co mame navstivit. Tak sme si v piatok pozreli operu, harbor gridge, dali si miestne pivo, … V sobotu rano sme na intrfernete pozerali predpoved a stale to vyzeralo neletovo, tak sme pozreli zralokov a ostatne atrakcie v Akvariu. Ake bolo nase prekvapenie, ked sme sa vecer vratili a po nahliadnuti do PC sme zistili, ze sa lietalo a dvaja dokonca uleteli cez kilo. V nedelu na briefingu z nas mali vsetci srandu. V nedelu konecne bolo dopriate aj nasmu duacu polietat si nad Australiou. Posadka Miro + T. Wala sice neobletili to co si naplanovali, ale vopred deklarovane trate tu lieta len par pilotov. Ostatni lietaju systemom – tam je pekna rada, idem to skusit. Podla slov oboch to nebola ta prava Australia – tu si clovek predstavuje ako husenkovu drahu a nie ako kolotoc. A oni museli tocit poctivo cely den, delfinovat sa dalo len zriedka. Ze to nebolo jednoduche o tom svedci aj najmensia vyska, ked sa im podarilo klesnut az do 800 m, maximum bolo cca 2000. Pondelok bol znova den urceny pre farmarov – intenzivny lejak im plnil napajadla pre dobytok, teplota bolo pod 20stC. Rosnickari predpovedali za prsat bude 3 dni, na briefingu nas posielali do Sydney, ze oni chcu lietat – proste sme tu slavni.

V utorok sa pocasie neriadilo predpovedou – rano nas cakala modra obloha a teplo. Na briefingu bolo info, ze na vychode budu burky a na zapade 7/8 s moznostou burok. S takou predpovedou sme chceli uletiet aspon 700km a tak sme startovali cca o 11 hod medzi prvymi. V lufte bolo vsetko inac. Na zapade ani mracik, stupania v cistom do 1m/s. Nad letiskom sa bezradne motalo asi 10 vetronov vo vyske do 1100m a ked niekto z nich zatocil kruh, hned sa k nemu zlietali ostatni ako muchy na turecky med. Asi po hodine vyckavania na to slubovane dobre pocasie na zapade sme s Mirom vyrazili smerom na vychod, teda do kopcov. Termoska sa neriadil predpovedou, vykaslal sa na dazd a narobil tam asi 3–4/8. Nebolo to prilis vysoko, na zaciatku len okolo 1700m, postupne to islo hore na max 2300. Par krat sme uz mali vybratu aj pristavacku (pod zadkom uz len 600m vzduchu), ale termika zabrala, motor mohol zostat schovany. Podobne ako den pred tym, nebola to Australia – bolo treba poctivo t
ocit a ked sme mali 2 integrovane, boli sme happy. Asi ½ hodinu to fungovalo lepsie, integrac ukazal aj 4. Ked sme boli cca 220 km od Corowy, kumuly zacali miznut a navrat bol po kurze v cistej termike. Posledny stupak sme tocili 27 km od Corowy.

V stredu bola predpoved pocasia podobna – na zapade super, na vychode dazd. Mira vystriedal T.Wala ktory chcel prekonat svoje osobne maximum. Naplanovali sme si FAI 3ojuholnik 780 km. Prvy otocak bol kurzom 360st vo vzd 303km, druhy mal byt na zapade v pomerne pustej oblasti. Uz 1. rameno ale rozhodlo o zmene planov. Zacinali sme v cistom a cakali ze mraky budu pribudat. 220 km sme leteli prakticky v cistom, az potom sme dosiahli prve mraky. Rychlost bola velmi nizka (cca 60 km/h), az potom zacala australska jazda takze otocak sme dosiahli za 3hod 40 minut. Uz pred nim nam ale bolo jasne, ze na zapad do cisteho nema zmysel letiet a zmenili sme to na 680 3ojuholnik smerom na vychod. Zaciatok bol super, 50 km sme nemuseli tocit, stacilo delfinovat, obcas urobit esicko. Potom vsak mraky prestali fungovat, vyska klesla na cca 1000m, zo severovychodu sa nasuvala ina vzduchova hmota, pod kumulmi sa robili frakty, dalej na vychod bolo vidiet ze zakladne su „o poschodie&#
8220; nizsie, dalej na sever sa to dekovalo s prechodom do burok. Postupovali sme pod rozpadavajucou sa radou kumulov, snazili sa nestracat cas tocenim byt na konci rady skor, ako frakty vytvoria suvislu stenu. Stihli sme sa presmyknut cez medzeru pod nimi prave vcas, za nami sa to zavrelo, na zemi bolo vidno obrovsky prachovy vir. Potom sme si to ale vychutnali – rovnym letom na okraji „spodneho poschodia“ mrakov az do 3100 m, vario na doraz, integrator ukazoval 6,2 m/s – termoska sa nam odmenil za trpezlivost na 1. ramene a nechal nam pricuchnut k Australii. Boli sme 90 km od Corowy, po kurze uplne cisto, 18,30 miestneho casu a tak sme vydrzali az takmer do zakladne. Ked optimalizator ukazal rezervu 400 metrov, nasadili sme na doklz – najskor podla optimalizatora, od 50 km pritlacene na koniec zeleneho rozsahu. Takmer cely 90 km usek bez vertikalneho pohybu vzduchu. Nebyt tej hrany „ineho“ vzduchu, asi my sme motorovali.

Dnes lietaju znovu Miro a T. Wala. Predpoved bola, ze to bude takmer neletove, a ak ano, ze to pojde do burok. Preto si ani nic nekreslili do mapy a isli len tak odskusat, ze kde to bude dobre. Zo zeme to vyzeralo, ze sa to konecne urobilo, aj ked fuka cca 10m/s od severu. Uvidime co budu hovorit po dolete, co by malo byt asi za hodinu.

Jan Hrabovsky, Corowa 6.12.2007

.............­.............­.............­.............­........

27.10.2007

Zatváranie neba

Už tradične koncom októbra pri príležitosti ukončenia letovej sezóny, sme usporiadali športovo – spoločenskú akciu s krycím názvom „Zatváranie neba“. V tomto roku bola okorenená súťažou v presnosti pristátia, hodom „kniplom“ a pitím nápoja na čas. Jedinou podmienkou zaradenia sa do súťaže bol príchod v maske. Už dopoludnie, kedy sa po letisku začali trúsiť rôzne maškary, dávalo tušiť, že akcia bude mať úspech. Tak sa aj stalo. Počas dňa sme urobili viac ako 130 aerovlekových štartov a neodradil nás ani krátky dážď. Víťazom nášho trojboja sa nakoniec stal Tomáš Bobok, ktorý nielenže presne pristáva, ale vypije polliter za cca 5 sekúnd.
Večer až do ranných hodín, pokračoval za zvukov hudby zvíjaním sa tiel na tanečnom parkete, spevom a štrnganím pohárov. Večierok ako sa patrí.

Fotoreport >>

.............­.............­.............­.............­........

14.10.2007

Čo sa deje

Po prestávke spôsobenej subjektívnymi okolnosťami, pokračujem v uverejňovaní diania na našom letisku. V poslednom období, konkrétne 6.10. sa tu ako každoročne konala Šarkanšou – šúťaž pre deti a rodičov. Zúčastnilo sa cca 1000 návštevníkov a súťažilo viac ako 100 doma vyrobených šarkanov. Hlavnú cenu (bicykel) si odniesol náš dlhoročný člen, aktívny pilot vetroňov na dôchodku, Janko Švorc. Pre svoje vnúčatá vyrobil a priniesol 32 šarkanov, z ktorých jeden lietal najvyššie.
Sobota, nebyť firemnej akcie Coca Coly, by kôli nárazovému vetru až 13m/s by skončila zatvoreným hangárom. Takto lietal aspoň Zlín 43 a trošku ponatriasal svojich pasažierov.
Nedeľa už bola o inom. počas odpoludnia sme vybrali Blaníky, Twin Astir, ASW-15 a potešili sa poslednými záchvevmi termiky v tejto sezóne. Hlavnou postavou dňa bol však náš Drahoš. Jeho ASW-20 XXL zmenila majiteľa a on si zaobstaral zbraň trochu inej kategórie. Ventus C po ceste zo Švédska po vizuálnej kontrole kúpeného tovaru, sa trošku preletel aj nad našimi kopcami. Vyskúšal som si ho i ja a treba povedať, že letí. Cez zimu Drahoško poopravuje drobné nedostatky a od jari môže veselo trénovať.

Zopár obrázkov je vo fotogalérii.

.............­.............­.............­.............­........

2.8.2007

Para súťaž

V týchto dňoch prebieha na našom letisku súťaž Majstrovstvá SR a ČR v parašutizme v klasických disciplínach.
Viac info získate na www.zoskok.sk

.............­.............­.............­.............­.......

27.6.2007

PMSR 2007 začali

Dnešným dňom sú 50-te Plachtárske majstrovstvá SR zahájené. Pre ďalšie informácie kliknite na www.pmsr.sk

.............­.............­.............­.............­.......

3.3.2007

WGC 2010

Po prezentácii nášho aeroklubu ako kandidáta na usporiadanie majstrovstiev sveta v bezmotorovom lietaní 2010 a dnešnom hlasovaní delegátov FAI, s radosťou oznamujeme, že naša kandidatúra bola úspešná t.j. táto prestížna súťaž sa uskutoční na pôde AK Prievidza. Hoci nás čaká množstvo práce s prípravou, tešíme sa.

.….….….….….….…­.….….….….….….…­.…

26.2.2007

2% dane z príjmu za rok 2006

V prípade, že ste priaznivcom aeroklubovej činnosti, alebo z iného dôvodu máte záujem poukázať 2% z Vašich daní na takúto činnosť, potrebné tlačivo si môžete stiahnuť tu:

Vyhlásenie zamestnanca

Ďalšie informácie je možné získať na www.rozhodni.skwww.drsr.sk


Aeroklub Prievidza, Letisková 8, 971 03, Prievidza
tel.: +421 - 46 - 543 81 11, fax: +421 - 46 - 543 81 11, e-mail: info@aeroklub-prievidza.sk
Sponzori: dizajn - Martin Križik, kód - K3 GROUP, s.r.o.
počet prístupov
od 07.02.2006 0403431