..............................................................
16.2.2008
Aerorest pre nás pripravil milé spestrenie zimného čakania na začiatok
sezóny. Pravá zabíjačka svojou atmosférou utužila kolektív. Prispela
k tomu domáca jabĺčkovica, hriatô, koláče, harmonika a samozrejme
výdatná strava z toho úbohého ružového tvora.
Zopár
fotiek >>
..............................................................
.............................................................
18.12.2007
Uz sa chystame spat, ale este som napisal par nesuvyslych viet o nasom dnesnom trapeni ktore sme si odsedeli s Tapuskom. Najvacsi problem nebol prelet, ale splnenenie zavazku voci bohu Termoskovi, ze ak doletime, tak na jeho zdravie vypijeme flasu whisky. podarilo sa, mozme zalahnut do postele.
---------
Dnes to bol brutal, starovali sme (miro + jano) ako 1. cca o 11,10, potom
30 min trapenia v miestnej termika, po odlete az do 13,30 vo vyske od 700 do
1300 m, potom to zacalo vyzerat, ze uz sa termoska zlutoval, ale za hodinu sme
boli pri 2. otocaku vo vyske 300m nad terenom s rukou na vysuvani motora.
nasledovalo zachranovanie sa nad miestnymi kopcekmi v 10m vetre (tocenie
v rychlosti 120–160km, proste uplna fantazia), ale potom si to termoska
konecne rozmyslel a na 2.ramene nam doprial rychlost 108 km/h a vysku az 2350m.
od tial na rozhrani kumulov a modrej oblohy sme vyrazili na juh a zacali sme
tusit, ze by z toho mohol byt pekny 3-ojuholnik 750km. po kazdom stupaku sme
termoskovi slubovali nove obete a kedze mal dobry den, zacal spolupracovat. ked
nam o 18,30 este chybalo 200 km do ciela, slubovali sme mu likvidaciu casti
tekutych zasob z chladnicky. na poslednom otocaku (110 km do Corowy, vyska
1700m) sme boli o 19,18 hod a vtedy sme boli ochotni slubit mu cokolvek, a
k nam do cesty posunie este 2 stupaky. vyslysal nas, a tak sme po 9 hod a
32 minutach cca 15 minut po zapade slnka roztocili koleso o asfalt drahy
05. ak sa este niekto dalsi neprihlasi zajtra rano, tak sme dnes v australii
dnes vyhrali. nebol to sice liter, ale na to, ze sme tu 1× a podmienky su od
tych nasich trooosku ine (kto na slovensku kedy tocil otocak 327 km od miesta
startu), nie je to az take najhorsie. ak sa nepodari liter zajtra, tak DUOTEAM
Nr.2 (nastupuje 28.12.2007) bude mat mozno viac stastia a dosiahne este viac,
ako sa podarilo nam jano, corowa, 17.12.2007
............................................................
14.12.2007
Tapuska ulial za jeden a tak som sa posadil za pc a napisal par nesuvislych viet o dalsom tyzdni na druhom konci sveta.
xxxxxxxxxx
Ako som pisal pred tyzdnom, tohtorocne australske pocasie sa sprava nezvcajne. Potvrdilo to hned nasledovny den 7. decembra. Na brifingu bolo pocasie vyhlasene na cely den za neletove (prechod frontu), ale uz o 13,00 svietilo slnko. Divotvornost pocasia potvdil aj piaty let duaca (8. decembra), ktory absolvovala posadka Miro + Jano v cistej termike. Ked pisem v cistej termike tak myslim pod tym absolutne cistu modru oblohu, nikde ani jedineho mracka, ani ziadna vaticka sa neukazala. Po vyse 6 hodinach z toho bola trat tvaru W dlha 446 km. Chybal jeden stupak, aby to bolo aspon za 500 – samozrejme ze zakony stareho Marphyho fungovali – ked sme to uz zabalili, tak na doklze bolo stupakov ako … Nasledovny den bol znova neletovy, od zapadu prechadzala dalsia fronta, takze sme sa venovali navsteve vojenskeho muzea a inym zabavam. Dalsi den (10.decembra) bolo pocasie opat rocnik 2007 – neskory zaciatok termiky, oblast na sever od Corowy bez mrakov a tak posadka T. Wala + Jano startovala az o 13,30. Po starte zamieril Duac na juh kde vo vzdialenosti cca 100 km bolo vidno naznak radov kumulov. Spociatku to bol boj proti silnemu vetru v cistej termike, takze prve 113 km dlhe rameno trvalo cca 2,5 hodiny. Potom konecne zacala Australia – rada kumulov smerom na zapad (Bendigo) a este aj cast trate spat do Corowy. Doklzovy stupak do vysky 1800 m sme tocili o 18,30 cca 70 km od Corowy a potom uz len sledovali, co pise LX. Vysledok bol znovu pod 500km. V utorok konecna nastalo australske pocasie. Bolo to vidno uz pri prichode na letisko, ked polovica vetronov bola pripravena uz pred briefingom. Aj ten bol iny ako zvycajne – nikto nevymyslal, nemal pripomienky, kazdy sa ponahlal co najskor do vzduchu. Posadka Miro + T. Wala namierila na sever,
1. otocak bol cca 290 km daleko, podmienky neboli celkom optimalne, bolo
treba uhybat a hladat, stupania boli 1,5 – 2m/s zakladna do 1600m. So
zvysujucou sa teplotou sa zakladna zvysila do 2000m. Cca 100 km po prvom
otocaku na chvilu vypli termiku (Miro: boli tam stare zdochnute kumuly, ktore
nedavali nic) takze sa bolo treba odrazit z 600 metrov, 50 km este vydrzat,
ale potom okolo 16,00 to zacalo. Delfinovanie, stupaky cez 3 m/s a takto az
cca 80 km juzne od miesta startu. Tam dobre pocasie koncilo a nasledoval navrat
spat doplneny este dvomi otocakmi vzdialenymi cca 40 km od Corowy. See You to
spocital na velmi peknych 892 km, co podla bodov bol druhy najhodnotnejsi
vys
ledok dna v Corowe. Streda mala byt podla predpovede pocasia este lepsia.
Spociatku to tak aj vyzeralo. Posadka Miro + Jano vyrazila na sever s umyslom
zdolat povestny liter. Znovu sa vsak ukazalo, ze je treba mat skusenosti, aby
bola zvolena optimalna trat. Na briefingu Francesko predpovedal zlepsovanie
podmienok na severozapad od Corowy kde malo byt najviac kumulov v najvacsej
vyske. Preto po 1. otocaku (340 km ceverneod Corowy) duac vyrazil smerom na
JZ. Po uleteni dalsich 170 km bolo treba zmenit trat, skratit rameno a vydat sa
smerom na vychod. Na rozdiel od predosleho dna sa podmienky zial nezlepsovali,
ale naopak, termika slabla, kumuly klamali (radsej nebudem citovat autenticke
komentare posadky, lebo mozno to citaju aj mladsie rocniky) a tak nebolo mozne
pokracovat juzne od Corowy. Vysledkom bola 885 km dlha masla, teda prelet cez
3 otocne body. Zaciatok dnesneho dna bol rozpacity. Cast pilotov ani
nepripravovala svoje vetrone a polovica z tych, ktori ich mali na starte ich po
2 hodinach cakania stiahla spat. Dovodom bola vrstva cirov ktora oslabovala
termiku. Nemecki piloti ktori sem chodia na 3 mesiace ani nestartuju, ked
nemaju sancu uletiet aspon 750 km. Posadka T.Wala + Jano startovala az ako
posledna. Podmienky boli spociatku velmi dobre. Uz odletovy stupak mal zakladnu
2000m, na prvom ramene stacilo delfinovat alebo tocit 3–4m/s. 250 km severne
od Corowy ale vysoka oblacnost zhustla, termika skoncila a zacal boj. V 450 m
nad terenom uz bola roku na ovladaci vysuvania motora, ale termika este zabrala.
O 90 km blizsie k miestu startu uz vsak nebolo inej moznosti, len sa zmenit
z plachtarov na motorarov – najblizsie kumuly boli cca 30 km daleko a
v cistom to nenosilo. Vysledkom bolo len 350 km plachtarskych kilometrov. Na
to ze je dnes 13-teho to mohlo byt aj horsie. Uvidime co bude zajtra, pocasie by
podla predpovede este malo vydrzat.
Jan Hrabovsky, Corowa 13.12.2007
............................................................
6.12.2007
Tohtorocne australske pocasie nie je to prave orechove. Ked sme sadali vo Viedni do A320, myslel som ze za tyzden nalietame viac (hodin nie kilometrovm), ako trva cesta v tej velkej plechovici, aby sa clovek dostal az ku klokanom. Zial, zatial je opak pravdou. Aj miestni rosnickari maju z toho hokej. Par prikladov – minuly piatok na rannom briefingu Francesko daval predpoved dazda na najblizsie tri dni. Ked sme mu povedali, ze ideme robit turistov do Sydney, este nam dal aj bedeker, aby sme vedeli co mame navstivit. Tak sme si v piatok pozreli operu, harbor gridge, dali si miestne pivo, … V sobotu rano sme na intrfernete pozerali predpoved a stale to vyzeralo neletovo, tak sme pozreli zralokov a ostatne atrakcie v Akvariu. Ake bolo nase prekvapenie, ked sme sa vecer vratili a po nahliadnuti do PC sme zistili, ze sa lietalo a dvaja dokonca uleteli cez kilo. V nedelu na briefingu z nas mali vsetci srandu. V nedelu konecne bolo dopriate aj nasmu duacu polietat si nad Australiou. Posadka Miro + T. Wala sice neobletili to co si naplanovali, ale vopred deklarovane trate tu lieta len par pilotov. Ostatni lietaju systemom – tam je pekna rada, idem to skusit. Podla slov oboch to nebola ta prava Australia – tu si clovek predstavuje ako husenkovu drahu a nie ako kolotoc. A oni museli tocit poctivo cely den, delfinovat sa dalo len zriedka. Ze to nebolo jednoduche o tom svedci aj najmensia vyska, ked sa im podarilo klesnut az do 800 m, maximum bolo cca 2000. Pondelok bol znova den urceny pre farmarov – intenzivny lejak im plnil napajadla pre dobytok, teplota bolo pod 20stC. Rosnickari predpovedali za prsat bude 3 dni, na briefingu nas posielali do Sydney, ze oni chcu lietat – proste sme tu slavni.
V utorok sa pocasie neriadilo predpovedou – rano nas cakala modra obloha
a teplo. Na briefingu bolo info, ze na vychode budu burky a na zapade 7/8
s moznostou burok. S takou predpovedou sme chceli uletiet aspon 700km a tak
sme startovali cca o 11 hod medzi prvymi. V lufte bolo vsetko inac. Na zapade
ani mracik, stupania v cistom do 1m/s. Nad letiskom sa bezradne motalo asi
10 vetronov vo vyske do 1100m a ked niekto z nich zatocil kruh, hned sa
k nemu zlietali ostatni ako muchy na turecky med. Asi po hodine vyckavania na
to slubovane dobre pocasie na zapade sme s Mirom vyrazili smerom na vychod,
teda do kopcov. Termoska sa neriadil predpovedou, vykaslal sa na dazd a narobil
tam asi 3–4/8. Nebolo to prilis vysoko, na zaciatku len okolo 1700m, postupne
to islo hore na max 2300. Par krat sme uz mali vybratu aj pristavacku (pod
zadkom uz len 600m vzduchu), ale termika zabrala, motor mohol zostat schovany.
Podobne ako den pred tym, nebola to Australia – bolo treba poctivo t
ocit a ked sme mali 2 integrovane, boli sme happy. Asi ½ hodinu to fungovalo
lepsie, integrac ukazal aj 4. Ked sme boli cca 220 km od Corowy, kumuly zacali
miznut a navrat bol po kurze v cistej termike. Posledny stupak sme tocili
27 km od Corowy.
V stredu bola predpoved pocasia podobna – na zapade super, na vychode
dazd. Mira vystriedal T.Wala ktory chcel prekonat svoje osobne maximum.
Naplanovali sme si FAI 3ojuholnik 780 km. Prvy otocak bol kurzom 360st vo vzd
303km, druhy mal byt na zapade v pomerne pustej oblasti. Uz 1. rameno ale
rozhodlo o zmene planov. Zacinali sme v cistom a cakali ze mraky budu
pribudat. 220 km sme leteli prakticky v cistom, az potom sme dosiahli prve
mraky. Rychlost bola velmi nizka (cca 60 km/h), az potom zacala australska
jazda takze otocak sme dosiahli za 3hod 40 minut. Uz pred nim nam ale bolo
jasne, ze na zapad do cisteho nema zmysel letiet a zmenili sme to na 680
3ojuholnik smerom na vychod. Zaciatok bol super, 50 km sme nemuseli tocit,
stacilo delfinovat, obcas urobit esicko. Potom vsak mraky prestali fungovat,
vyska klesla na cca 1000m, zo severovychodu sa nasuvala ina vzduchova hmota, pod
kumulmi sa robili frakty, dalej na vychod bolo vidiet ze zakladne su
„o poschodie&#
8220; nizsie, dalej na sever sa to dekovalo s prechodom do burok. Postupovali
sme pod rozpadavajucou sa radou kumulov, snazili sa nestracat cas tocenim byt na
konci rady skor, ako frakty vytvoria suvislu stenu. Stihli sme sa presmyknut cez
medzeru pod nimi prave vcas, za nami sa to zavrelo, na zemi bolo vidno obrovsky
prachovy vir. Potom sme si to ale vychutnali – rovnym letom na okraji
„spodneho poschodia“ mrakov az do 3100 m, vario na doraz, integrator
ukazoval 6,2 m/s – termoska sa nam odmenil za trpezlivost na 1. ramene a
nechal nam pricuchnut k Australii. Boli sme 90 km od Corowy, po kurze uplne
cisto, 18,30 miestneho casu a tak sme vydrzali az takmer do zakladne. Ked
optimalizator ukazal rezervu 400 metrov, nasadili sme na doklz – najskor
podla optimalizatora, od 50 km pritlacene na koniec zeleneho rozsahu. Takmer
cely 90 km usek bez vertikalneho pohybu vzduchu. Nebyt tej hrany „ineho“
vzduchu, asi my sme motorovali.
Dnes lietaju znovu Miro a T. Wala. Predpoved bola, ze to bude takmer neletove, a ak ano, ze to pojde do burok. Preto si ani nic nekreslili do mapy a isli len tak odskusat, ze kde to bude dobre. Zo zeme to vyzeralo, ze sa to konecne urobilo, aj ked fuka cca 10m/s od severu. Uvidime co budu hovorit po dolete, co by malo byt asi za hodinu.
Jan Hrabovsky, Corowa 6.12.2007
............................................................
27.10.2007
Už tradične koncom októbra pri príležitosti ukončenia letovej sezóny,
sme usporiadali športovo – spoločenskú akciu s krycím názvom
„Zatváranie neba“. V tomto roku bola okorenená súťažou v presnosti
pristátia, hodom „kniplom“ a pitím nápoja na čas. Jedinou podmienkou
zaradenia sa do súťaže bol príchod v maske. Už dopoludnie, kedy sa po
letisku začali trúsiť rôzne maškary, dávalo tušiť, že akcia bude mať
úspech. Tak sa aj stalo. Počas dňa sme urobili viac ako 130 aerovlekových
štartov a neodradil nás ani krátky dážď. Víťazom nášho trojboja sa
nakoniec stal Tomáš Bobok, ktorý nielenže presne pristáva, ale vypije
polliter za cca 5 sekúnd.
Večer až do ranných hodín, pokračoval za zvukov hudby zvíjaním sa tiel na
tanečnom parkete, spevom a štrnganím pohárov. Večierok ako sa patrí.
............................................................
14.10.2007
Po prestávke spôsobenej subjektívnymi okolnosťami, pokračujem
v uverejňovaní diania na našom letisku. V poslednom období, konkrétne
6.10. sa tu ako každoročne konala Šarkanšou – šúťaž pre deti a
rodičov. Zúčastnilo sa cca 1000 návštevníkov a súťažilo viac ako
100 doma vyrobených šarkanov. Hlavnú cenu (bicykel) si odniesol náš
dlhoročný člen, aktívny pilot vetroňov na dôchodku, Janko Švorc. Pre
svoje vnúčatá vyrobil a priniesol 32 šarkanov, z ktorých jeden lietal
najvyššie.
Sobota, nebyť firemnej akcie Coca Coly, by kôli nárazovému vetru až
13m/s by skončila zatvoreným hangárom. Takto lietal aspoň Zlín 43 a
trošku ponatriasal svojich pasažierov.
Nedeľa už bola o inom. počas odpoludnia sme vybrali Blaníky, Twin Astir,
ASW-15 a potešili sa poslednými záchvevmi termiky v tejto sezóne. Hlavnou
postavou dňa bol však náš Drahoš. Jeho ASW-20 XXL zmenila majiteľa a on
si zaobstaral zbraň trochu inej kategórie. Ventus C po ceste zo Švédska po
vizuálnej kontrole kúpeného tovaru, sa trošku preletel aj nad našimi
kopcami. Vyskúšal som si ho i ja a treba povedať, že letí. Cez zimu
Drahoško poopravuje drobné nedostatky a od jari môže veselo trénovať.
Zopár obrázkov je vo fotogalérii.
............................................................
2.8.2007
V týchto dňoch prebieha na našom letisku súťaž Majstrovstvá SR a ČR
v parašutizme v klasických disciplínach.
Viac info získate na www.zoskok.sk
...........................................................
27.6.2007
Dnešným dňom sú 50-te Plachtárske majstrovstvá SR zahájené. Pre ďalšie informácie kliknite na www.pmsr.sk
...........................................................
3.3.2007
Po prezentácii nášho aeroklubu ako kandidáta na usporiadanie majstrovstiev sveta v bezmotorovom lietaní 2010 a dnešnom hlasovaní delegátov FAI, s radosťou oznamujeme, že naša kandidatúra bola úspešná t.j. táto prestížna súťaž sa uskutoční na pôde AK Prievidza. Hoci nás čaká množstvo práce s prípravou, tešíme sa.
.….….….….….….….….….….….….….….…
26.2.2007
V prípade, že ste priaznivcom aeroklubovej činnosti, alebo z iného dôvodu máte záujem poukázať 2% z Vašich daní na takúto činnosť, potrebné tlačivo si môžete stiahnuť tu:
Ďalšie informácie je možné získať na www.rozhodni.sk a www.drsr.sk